Murarégió Turisztikai Portál

Bakancsos túrázóknak...

Két túraútvonalat szeretnénk a bakancsos túrák szerelmeseinek figyelmébe ajánlani, ezek a következők:

Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kék Túra

Bizonyára sokan emlékeznek még a nagy sikerű tévésorozatra, melyet Rockenbauer Pál és munkatársai "És még egymillió lépés" címmel készítettek. Az ő tiszteletükre került 1989-ben kitűzésre az útvonal, ami aztán az Országos Kék Túra, majd pedig az Európai Hosszútávú Vándorutak részévé vált (1995-ben) és Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kék Túra nevet kapta. A Magyar Természetbarát Szövetség igazoló füzetet, majd pedig térképet adott ki. A túra egyre népszerűbbé vált!
A túra Velemtől Szekszárdig tart, térségünkbe Szentpéterfölde után, Torhajinál lép be. Aki ebből az irányból érkezik az az Alsó-Válicka hídján átkelve a Torhaji erdőhöz ér. Itt egy erdei utat kell követni, mely elbvezet bennünket a torhaji forrásig. Torhajiban egy menedékházat, valamint egy kis tavat is találhatunk.
Ezután meredek dombon felkapaszkodva érkezünk meg (Lispe-) Szentadorján község fölé emelkedő dombra, majd az út kikanyarodik ismét a műútra. Innen a Lispei-hegy felé tudunk tovább menni, ahol egy szép kilátó vár bennünket. Lispe után Bázakerettye a következő állomás, ahová egy régi, nagy gyümölcsösön (szilva) keresztül vezet az út. Bázakerettyétől egészen Kistolmácsig a műutat követi a kék jelzés. Kiérve a faluból (Kerettye), hamaraosan az erdei kisvasút sínpárját keresztezzük, majd feltűnik a kistolmácsi vadászház és a kisvasút végállomása. Innen kb. 200-300 méterre a Kozár-forrás található, majd pedig a Kistolmácsi-tó következik, végül pedig maga a falu.
Kistolmácson, a kápolnát elhagyva K-re kell fordulnunk a Hegyi utcába, ugyanis erre vezet utunk a Tolmácsi-hegyre. Bár a kék túra a felső hegyháton folytatódik tovább, mégis érdemes az alsó hegyhát felé venni az irányt, mert itt egy kilátóból gyönyörködhetünk a kilátásban. Visszatérve a kék jelzésre a Tolmácsi hegy végén egy XVIII. századi Szent Orbán szobor áll, majd százados bükk erdő következik. Ezen áthaladva folytatjuk utunkat egy dombháton, melynek végén már Borsfa község határában járunk. Itt élesen fordul az út K felé, s hamarosan feltűnnek (Alsó-) Borsfa házai és kis kápolnája (Rákóczi utca). Innen a Becsehely-Bak közútra érünk, ahol a kék túra egy rövig ideig É felé halad. Atemető után Felső-Borsfára érünk, ahol hamarosan az önkormányzat és a helyi futbalpálya tűnik fel, itt a túra ismét K felé kanyarodik. Újra szőlőhegyre kapaszkodunk fel, majd nagy bükk és tölgy erdő következik, mely után már Valkonya tűnik fel. Ebben a kis faluban - közvetlenül a kék túra útvonala mellett - találhatjuk a Rockenbauer Pál Turistaszállót, melyet az önkormányzat működtet. Valkonya után a kék túra kilép térségünkből és a Szuloki-forrás, illetve Obornak felé folytatódik.

A Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kék Túráról részletes információk a következő internetes oldalakon találhatóak:
Kék Túra Honlap
Magyar Természetjáró Szövetség honlapja

Olajos Körút Papp Simon Útján

Ez a túra a dél-zalai olajvidék legszebb természeti és legérdekesebb ipartörténeti helyszíneit tárja fel mintegy 89 km hosszúságban. Körút szerűen került kialakításra, kitűzésekor a piros jelzést alkalmazták. Térségünkbe Lovászinál, illetve Szécsiszigetnél lép be.
Ha Lovászi határából indulva járjuk be a túrát, akkor először Tornyiszentmiklósra érünk, melyet éppen csak érintünk, hogy aztán a Kerka folyócska hídján átlelve Tormafölde Kislakos nevű településrészébe jussunk. Itt a Dobri-Csömödér összekötű útra érve D-re fordulunk, majd a piros jelzést követve a Lenti-Letenyei műútra kanyarodunk, ahonnan a Vörcsöki-hegy lábánál vezet az utunk.
Innentől kezdvemeredek dombok következnek, ez már a hatalmas vétyemi erdőrengeteg.
Az erdőkből Kiscsehi határában érünk ki, ahonnan aszfaltúton, majd ismét erdőben folytatódik utunk Budafapuszta felé. Itt egy szép arborétumot találunk kilátóval, tóval és számtalan növényritkasággal. Budafapuszta után ismét erdőn keresztül jutunk Bázakerettyére a Ciklámen Hotelnél. Kerettyén a termálfürdő mellett visz az út Báza felé. Bázába beérve É felé haladunk egészen addig amíg a Bázai-szőlőhegyre felkapaszkodva a piros jelzés ÉNY, NY irányába nem kanyarodik.
Ismét erdőkön át folytatódik az út a kerettyei Nagy-hegyre, ahol egy kilátóból pillanthatunk le a völgyben megbúvó községre (Kerettye). Miután leereszkedtünk a faluba Lispeszentadorján felé folytatjuk utunkat.
Előbb fel kell kapaszkodni a két falut elválasztó dombra. Amint felértünk a gerincre és kijutunk az erdőből, feltárul előttünk a vidék. A Lispei-hegy felett kilátó áll, érdemes innen körbepillantani. A hegyről leérve a faluba (Lispe) aszfaltozott úton visz az út Szentadorján felé. Itt a templomnál a Béke utcán át a Szentadorjáni-hegy irányában folytatódik a piros túra. A hegy É-i végét elhagyva újra erdőben járunk, majd feltűnik a Mróci-hegy. Innen csodálatos kilátás tárul elénk a völgyben megbúvó faucskára. Ismét a Vétyemi erdő következik, ahol az ősbükkösön keresztül jutunk Vétyempusztára. Itt már csak néhány erdészeti célú gazdasági épület áll.
Innentől kezdve erdők és szőlőhegyek váltják egymást, miközben É után NY, DNY felé kanyarodik a túra útvonala. Következő állomásunk Szécsiszihget. Itt a kilátóból alápillatva megcsodálhatjuk a Kerka-völgyét, de a község műemlékeit már testközelből érdemes megtekinteni, amit már csak azért is megtehetünk, mert a hegyről lejutva a falu központján át vezet tovább utunk. Szécsiszigeten a vízi malmot, a barokk templomot és a klasszicista kastélyt ajánlhatjuk a kirándulók figyelmébe. Szécsisziget után a piros túra elhagyja térségünket.